PERATURAN MAKAN YANG SALAH

peraturan makan yang salah


peraturan makan  yang salah - selain daripada garam,ada juga ahli-ahli perubatan yang berpendapat bahawa punca terjadinya barah itu ialah keranaperaturan makan yang salah atau faulty diet.dalam hal ini hasil penyelidikan yang dilakukan oleh dr.forbtes ross amatlah berguna sekali dalam menyingkap punca penyakit ini.
dr.forbes ross berkata dalam bukunya : bilamana saya menanyakan tentang bahan-bahan makanan yang dimakan oleh pesakit-pesakit saya yang menderita penyakit barah itu,saya dapati kesemua mereka itu makan jenis makanan yang  terdiri daripada daging dalam tin,sayur-sayuran yang dimasak dengan menggunakan kuasa panas yang tinggi,roti putih,kuih-muih yang dibuat dari gandum atau tepung putih dan buah-buahan yang sudah dimaniskan.
buah-buahan baru dan segar serta ulam-ulam sayuran jarang sekali merupakan bahan makanannya sehari-hari.
disebabkan faktor inilah maka doktor yang terkenal itu menyimpulkan pendapatnya bahawa peraturan makanan yang salah serta kejahilan tentang apa sebenarnya yang dikatakan makanan yang sihat lagi seimbang itulah yang menjadi punca terjadinya penyakit ini.lebih-lebih lagi makanan yang banyak mengandungi daging.

peraturan makan  yang salah

daging mentah mengandungi banyak zat garam di samping zat kalorin dan posforan.tetapi setelah dimasak zat kalorin dan posforan itu akan menyejat lalu tinggalkan zat garam atau sodium sahaja.
bagaimanapun pendapat antara dua doktor ini tidaklah berjauhan sangat jesteru dari kedua-duanya nampak pertalian antara makan garam yang berlebih-lebihan dengan peraturan makan yang salah.
beberapa orang tokoh kedoktoran lagi selain dari dr.forbes ross,dr.ellis barker dan dr.kuhne serta ramai lagi telah juga membuktikan bahawa terjadinya penyakit barah itu bukanlah kerana makan satu jenis makanan sahaja tetapi kerana kekurangan makanan-makanan asli yang kaya dengan zat-zat vitamin dan galian.selain dari garam dan peraturan makanan yang salah,kebimbangan dalam hidup juga merupakan satu sebab lagi yang memungkin timbulnya barah.seorang yang kerap bimbang dan takut dengan mudahnya boleh diserang  oleh penyakit ini.
peraturan makan yang salah

peraturan makan  yang salah

peraturan makan  yang salah - menurut dr.forbes ross,jika seseorang itu selalu sahaja berasa bimbang maka keadaan fikirannya itu akan menghapuskan galian posfat dalam otak dan sarafnya,sedang galian itu amatlah penting sekali bagi mencegah penyakit barah,apatah lagi katanya jika seseorang itu suka makan banyak garam dari dagin,maka kemungkinan mendapat penyakit itu amatlah besar sekali.

No comments:

Post a Comment